Aktuality ze školství ke dni 29. 12.

Ministryně Valachová: Jsem si vědoma toho, že platové ohodnocení pedagogů zdaleka není ideální

girl with books 2V rozpočtu na rok 2018 proto počítám minimálně s 10 % navýšením objemu finančních prostředků pro učitele. Stejně tak byl opakovaně zveřejněn cíl vlády, který podpořila na základě mé iniciativy také Poslanecká sněmovna v doprovodném usnesení k návrhu státního rozpočtu na rok 2017, aby školský rozpočet rostl tři roky po sobě. Změny financování škol, které jsem předložila, vstoupí v účinnost 1. ledna 2019. Od tohoto okamžiku budou tarifní a nenárokové složky platu zcela odděleny od ostatních finančních operací krajů, budou stanoveny ministerstvem a odeslány školám bez jakýchkoli zásahů kraje.

Více zde.

Školy výuku postižených dětí zvládají. Tíží je ale papírování

Prezident Zeman dlouho tvrdil, že vzdělávání postižených dětí v běžných třídách je škodlivé. Ještě v květnu se pokusil odvrátit zářijový start takzvaného proinkluzivního zákona. Společně s dalšími kritiky varoval, že postižené děti budou ostatní ve třídě brzdit a nezažijí radost z učení, protože budou pořád poslední. Po půl roce se ukázalo, že ve výuce se téměř nic nezměnilo, ale přibyla spousta administrativy.

“Dříve přišel z poradny jeden papír, teď čtyři. Problém ale je, že učitelé nemají na další papírování čas. Ve třídě mají často i 29 dětí a mnoho z nich potřebuje individuální péči. Případné dělení dětí na menší skupiny během školního roku se mi nejeví jako vhodné řešení,” říká ředitel Základní školy Velvary Petr Došek. Obecně ale Došek změny chválí. “Doporučení poradenských pracovišť jsou jednoznačnější, lépe se z nich vychází pro další speciálně pedagogickou práci. Celý systém v péči o děti, které potřebují podpůrná opatření, se určitě zlepšil, a to tvrdím i přesto, že má své porodní bolesti,” dodává ředitel.

Více zde.

Jaroslava Indrová pro Českou školu: Neházejte zodpovědnost za vše na školu

Dnes jsem narazila na internetu na text Libuše Tomanové Vlastní cestou. Píše v něm mimo jiné, že nechce, aby se její děti našly až ve třiceti jako ona. Dále mě v textu zaujalo, že dítě prý tráví příliš mnoho času nad tím, co ho nebaví, a nevěnuje se – nezbývá mu na to čas – tomu, v čem by mohlo být dobré. Dále říká: „Všimla jsem si, že co mé děti nejvíce baví, se v běžné škole často nevyučuje. Například: rozdělat oheň, uvázat uzel, uvařit si na ohni oběd, poznat ve volné přírodě, kde je sever…“

Nemohu si pomoct. Dítě musí dostat pevné základy nejen v předmětech, které ho baví a jdou mu. Na druhou stranu talent je opravdu třeba rozvíjet a pracovat s ním. Je jedno kde – v kurzech, kroužcích na soustředěních… A záleží jen a jen na rodičích, jestli unesou, že jejich miláček je talent na matematiku, ale jeho vědomosti v dějepise jsou pouze dostatečné. Základní informace a znalosti získá, ale rozvíjet bude zřejmě celý život právě matematický talent.

Více zde.

Další příspěvky