Aktuality ze vzdělávání

Přibylo škol, jež hodnotí žáky slovně. Většina z nich ale stále jen známkuje

Publikujeme text Šárky Mrázové, která se věnuje hodnocení vzdělávacích výsledků ve školách. Proč stále převážně hodnotíme známkami a jak pracovat s hodnocením tak, aby si nejen žáci, ale i rodiče postupně zvykli na větší podíl slovního hodnocení, které může dát žákům konstruktivní zpětnou vazbu a pomoci jim pracovat s chybou? Text vyšel 28. 6. v Hospodářských novinách.

Podle dětské psycholožky Jany Nováčkové by měla škola vést děti také k sebehodnocení. Známkování podle ní spočívá v tom, že hodnotí někdo jiný a ničí původní vnitřní motivaci – chuť se učit. Považuje ho za významný mocenský nástroj v rukou učitelů. „Je používáno vlastně jako nástroj vnější motivace, tedy jako systém odměny a trestu,“ vysvětluje.

Více zde.

Katka Králová: Skrytá tvář pochvaly: Co dětem škodí víc? Chválit, nebo nechválit?

Jsem si vědoma, že tímhle tématem rýpnu do vosího hnízda. Neznám totiž v naší zeměpisné šířce nikoho, kdo by svému dítěti aspoň sem tam neřekl: Jde ti to pěkně, šikulka! Nebo: Vidíš, jaká jsi šikovná holčička. Teda ty jsi fakt borec, jak parádně jezdíš na tom kole. Ale přesto, milí rodiče, nemůžu si pomoct, rýpnu do toho (naštěstí nejsem alergická na vosí bodnutí :)). Zvu vás k článku, který vás možná naštve, možná zabolí – ale změní váš pohled na chválení všeho druhu.

Možná vám ale pořád vrtá hlavou, proč byste dítěti nemohli říct třeba:
No to jsi šikulka, jak už se krásně oblíkáš sám, to mám z tebe radost.
No teda, jednička z pololetky, ty nám děláš samou radost, jen tak dál.
No vidíš, jak ti to dneska jde, když jsi tu flétničku trénoval, paráda!
Přece tím oceníte jeho výkon a zdravě ho to nakopne, ne?
Nakopne. Ale ne zdravě.

Více zde.

Ondřej Šteffl: Mozek na prázdninách

Některé děti po prázdninách rozumějí něčemu, čemu předtím nerozuměly. Když Lukáš přišel po prázdninách do školy, najednou mu práce se zlomky šla úplně sama. A přitom před prázdninami to pořád ne a ne pochopit. Učil se snad Lukáš přes prázdniny matematiku, cvičil zlomky? Ale vůbec ne, byl u babičky na venkově a běhal po lese, schovával se v balících slámy a taky se přejedl mladé kukuřice a pak zvracel. Na učení ani nepomyslel.

Více zde.

Buďte zajímavější než počítač! 10 tipů pro rodiče, díky kterým dá dítě přednost vám

Jestli vaše dítě prosedí celé prázdniny u počítače, záleží především na vás. Počítače, mobily a tablety jsou sice velkým soupeřem, nikoli však nepřekonatelným. S trochou fantazie, pochopením a především chladnou hlavou, bude brzy mnohem snadnější nasměrovat dítě také k jiným aktivitám. Vaše úsilí má smysl, řešit rozvinutou závislost na internetu či hrách je mnohem obtížnější, než jí předcházet. Odborníci z brněnského Centra prevence Společnosti Podané ruce sestavili praktické desatero, které vám s tím pomůže.

Více zde.

Další příspěvky