Aktuality ze vzdělávání

Škola je příliš důležité místo na to, aby se tam učitelé mohli flákat, říká Robert Čapek, „ostrý“ školitel učitelů

Robert Čapek si nebere servítky, a někteří učitelé ho proto nemají rádi. „Důležitý je pro mě postoj. Starat se o to, abych se dozvídal víc a učil se. Ten může mít každý učitel. A takový postoj od učitelů vyžaduju, to je pravda. Tahle profese nemůže být o žádném teplém místečku, kde dvacet let děláme to samé nic moc a je to tolerováno. Škola je příliš důležité místo na to, aby se tam lidi flákali,“ říká.

Mám pocit, že se hodně učitelů i ředitelů bojí dělat něco svobodně. Přitom český školský systém je dost svobodný. Jho je někdy zcela zdánlivé nebo rozhodně ne tak velké, jak se zdá. Pokud učitel někoho nezmlátí, může si v podstatě dělat, co chce. Když si to obhájí. A to je možná ten problém. Musí být připraven na to, že se ho někdo zeptá, proč dělá to a to a umět to vysvětlit. Nebát se, neříkat si předem, tohle mi nedovolí vedení, tohle mi nedovolí rodiče. I když samozřejmě je fakt, že dobré vedení školy, které učitele podrží, je dobrý základ.

Více zde.

Doma se učí stále více dětí, masová záležitost z toho zřejmě nebude

Časté cestování, nedůvěra ve školní systém, chybějící škola v okolí, víra, přeplněné třídy nebo zapálení pro věc. To jsou důvody, které vedou rodiče k učení doma. Dětem se učení u rodinného krbu líbí. Domácí vzdělávání je však náročné na rodiče, čas i peníze.

Stanislava Kratochvílová se dvacet let specializuje na práci s rodinami, které vzdělávají své děti doma, a to hned na několika základních školách po republice. Rozhodnutí, že budou rodiče děti učit doma, je prý velmi individuální. „Každá rodina řeší průběh podle vlastní situace. Svých možností a vzdělávacích způsobů, jak využít vzdělávací čas se svými dětmi je tolik, kolik je rodina ochotná dát. Rámec toho všeho tvoří vzdělávací program školy, které je dítě žákem a má u ní individuální vzdělávání povolené.“

Více zde.

Zapojte se 5. až 9. listopadu do Evropského týdne odborných dovedností!

Třetí ročník Evropského týdne odborných dovedností se letos koná ve dnech 5. až 9. listopadu. Školy a další instituce, které se chtějí do akce zapojit, mohou uspořádat například den otevřených dveří, vernisáž, prezentace s ukázkami prací žáků, soutěž, přednášku, konferenci, workshop či další akci. Cílem je ukázat, jak je odborné vzdělávání a příprava atraktivní a kvalitní. Evropský týden odborných dovedností koordinuje Dům zahraniční spolupráce. Registrovat svou akci lze na webu bit.ly/týdendovedností, kde jsou také podrobné informace. Národní ústav pro vzdělávání se letos zapojí spuštěním webu www.eqavet.cz, který má za cíl přispět ke zvýšení atraktivity odborného vzdělávání a přípravy v České republice.

Více zde.

Sbírky, exkurze, projekty. Školy ke stému výročí republiky upravily výuku

Jubilejní oslavy společného století České a Slovenské republiky organizovaly i děti ve školách. Učitelé zařadili do výuky speciální bloky, ředitelé celoškolní akce. Dobrovolníci chtěli v dětech probudit také národní hrdost a používali k tomu odkazy významných českých osobností z historie.

V pražské Základní škole Londýnská pojali učení formou celoškolního projektu. Tady měly děti možnost si vybrat tématické zaměření dílen. Na seznamu byla například literatura, divadlo, sport nebo historie. Učitelé si pak vymysleli témata těchto dílen. „Na škole jsme tak dělali borůvkové knedlíky, které měl rád TGM, děti lepily leporelo s díly Karla Čapka, nacvičily spartakiádu v aule školy, zkoumaly kontaktní čočky pana Wichterleho nebo zvonily klíči v rámci Sametové revoluce,“ vyjmenovává Petra Jančáková, učitelka sedmého ročníku, která má společně se dvěma kolegyněmi projekt na starost.

Více zde.

Další příspěvky