Aktuality ze vzdělávání

MŠMT připravilo pro školy praktický návod k GDPR

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy připravilo pro školy Stručný návod na zabezpečení procesů souvisejících s GDPR ve školách. Manuál usnadní školám přípravu na obecné evropské nařízení o ochraně osobních údajů, které začne platit letos v květnu. Školy v něm najdou praktické příklady, jak bezpečně zpracovávat a uchovávat osobní údaje související s GDPR.

“Školy by si měly nejprve zmapovat, jak zpracovávají osobní údaje, a zkontrolovat také smlouvy, které se zpracování těchto dat týkají, například smlouvy s poskytovateli IT či čipových karet ke vstupu do škol. V příručce pak najdou postup, jak správně nastavit vnitřní procesy, dále také vzorové záznamy o činnostech zpracování osobních údajů, které musí každá škola povinně připravit, či vzorovou směrnici o nakládání s osobními údaji, kterou mohou využít,” uvedla náměstkyně pro řízení sekce legislativy a mezinárodních vztahů Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy Dana Prudíková.

Více zde.

Jak je to s domácími úkoly ve školách

S ohledem na protichůdná vyjádření k domácím úkolům a oprávněnosti jejich zahrnutí do hodnocení výsledků vzdělávání upřesňujeme skutečný stav věci, a to s ohledem na platnou legislativu a praxi ve školách. Uvádíme také doporučení, podle kterých by měla škola s rodiči o podmínkách klasifikace jednat.

Miroslav Hřebecký, programový ředitel EDUin, řekl: „Každý vyučující by měl při zadávání domácích úkolů mít na paměti, že při jejich hodnocení dostává známku především rodinné zázemí žáka, nikoliv samo dítě. Učitel by si měl neustále klást otázku, zda zadáváním práce na doma nepřenáší příliš své povinnosti na rodiče, kteří mají právo na soukromé trávení volného času se svými dětmi. Chce to hledat vyvážený kompromis, k čemuž je nejlepší komunikace pedagogů a rodičů, například na půdorysu školské rady.“

Více zde.

Snažíme se vyučit řemeslníky, kteří se o práci bát nemusí, říká ředitel

Zájem o řemeslné obory roste. Alespoň podle ředitele Střední odborné školy na pražském Jarově Miloslava Janečka. Rodiče podle něj už pochopili, že kvalitní řemeslník se na trhu práce neztratí a že si dokáže slušně vydělat.

Máme širokou škálu maturitních oborů, potom klasické tříleté učební obory, obory pro děti ze speciálních škol a nástavbové studium. Obrovskou výhodou naší školy je právě možnost prostupnosti mezi jednotlivými typy studia. Když někdo zjistí, že na maturitní obor nestačí, může přejít na stejně zaměřený obor učební. Anebo naopak – žák se vyučí a bez problémů si na našem nástavbovém studiu dodělá maturitu.

Více zde.

Ondřej Neumajer: Má stát investovat do vzniku digitálního vzdělávacího obsahu?

Má stát financovat vznik digitálních vzdělávacích zdrojů nebo to má nechat na tzv. neviditelné ruce trhu? Mají za veřejné prostředky vznikat digitální zdroje, které jsou dostupné online a zdarma a pro všechny? Nepokřivuje to trh a neškodí v důsledku kvalitě takových zdrojů? Jaká kritéria by takové digitální zdroje měly splňovat? V článku se pokouším na takovéto otázky odpovědět.

Určitě je vhodné, aby na téma vzdělávacích zdrojů probíhal nezávislý pedagogický výzkum. Je v zájmu nakladatelů i producentů vzdělávacích zdrojů, aby tento výzkum sami podporovali, minimálně aby se jeho doporučeními řídili. Stát může své požadavky reflektující například inovace na tomto poli zohledňovat v podmínkách pro udělování a odnímání schvalovacích doložek učebnicím a učebním textům. Nástroj tedy má.

Více zde.

Další příspěvky