Aktuality ze vzdělávání

Hana Matoušů: Zapomněli jsme jako společnost, jak vážená by měla být učitelská profese

Publikujeme rozhovor Jitky Polanské s Hanou Matoušů, organizátorkou ceny Global Teacher Prize CR, která oceňuje inspirativní učitele a učitelky. Pokud takové ve svém okolí máte, nominujte je do dalšího ročníku. Proč to udělat vysvětlují v krátkých videovzkazech finalisté předchozích ročníků: Ilona Horáčková, Jiří Homola, Jana Kopecká, Jitka Soukupová a Bohuslav Hora. Rozhovor vyšel na webu Rodičevítáni.cz.

„Učitel je člověk, který má obrovský vliv. Může děti formovat, i deformovat. Hodně pro žáka udělat, ale i hodně pokazit. Proto bychom dobré učitele měli umět docenit,“ říká Hana Matoušů, která má na starosti organizaci české odnože mezinárodního ocenění Global Teacher Prize Czech Republic. Vyzvídali jsme na ní zajímavosti a fakta o této ceně, která se letos koná již potřetí (první rok byl pilotní) a má napomoci pozvednout prestiž a vážnost učitelské profese.

Více zde.

Známky nejsou zločin. Problém je, že rodiče si z nich dělají zlaté tele a to uctívají, říká ředitel základní školy

Známky, nebo slovní hodnocení? Ve školství je to třaskavé téma. Zastánci čísel se ohánějí objektivitou, stoupenci písmenek přísahají na širší možnosti a větší vypovídací hodnotu slov. Na některých školách mají obojí – třeba v pražské ZŠ Klánovice. Jejich postupy nám přiblížil ředitel Michal Černý.

Jednu dobu jsme dětem kromě vysvědčení se známkami dávali i jakýsi „dopis“, neboli dodatečné slovní hodnocení, ale upustili jsme od toho. Za prvé to byla šílená práce pro učitelky a za druhé to nemělo žádoucí efekt. Myslím si, že 8 z 10 dětí a rodičů si ten dopis ani nepřečetlo.

Více zde.

Mobily ve škole – ano, či ne? Kulatý stůl SKAV a EDUin

Podívejte se na záznam diskuse na Kulatém stole SKAV a EDUin ze dne 17. 1., která se věnovala používání mobilních telefonu ve školách. Diskutovali: Bořivoj Brdička, Jednota školských informatiků, SKAV, Radka Jandová, Asociace Montessori ČR, Petr Karvánek, ZŠ a MŠ Antonína Čermáka, Praha 6, Jan Kršňák, Institut pro podporu inovativního vzdělávání, Martin Provazník, ZŠ Strossmayerovo nám., Praha 7, Miriam Sedláčková, Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost, Samuel Šulc, Česká středoškolská unie. Debatu moderoval Michal Kaderka (EDUin). SKAV vydal k problematice stanovisko, které je součástí příspěvku.

Více zde.

Líný učitel 2. Jak učí Líný učitel aneb Cesta pedagogického hrdiny

Kdo by neznal Líného učitele. Takto nazvaná kniha Roberta Čapka s podtitulem “Jak učit dobře a efektivně” vtrhla na český trh jako velká voda, okamžitě vzbudila diskusi a získala řadu fanoušků. Robert Čapek v něm pokračuje svým osobitým stylem v popisování nešvarů v českém školství a zábavně a čtivě ukazuje, že každý učitel může být učitelem Líným – učitelem, který dělá svou práci dobře, s láskou, a s minimální námahou. Přečtěte si ochutnávku z druhého dílu.

Šel jsem za učitelkou a řekl, že takhle to dál nejde. Ona sama brzy vyhoří, práce se jí znechutí a žáci za několik měsíců začnou vytrhávat parkety, pálit je v odpadkových koších a místo práce ve třídě rapovat. Dohodl jsem se s ní, že příští hodinu budeme mít společně a trochu jí ukážu, jak na to.

Více zde.

Další příspěvky