Aktuality ze vzdělávání

Jan Vávra: Škodí dnešním dětem přílišná tolerance? Spíš osamělost, špatné vztahy dospělých a výchovné lži

Na zdi na Facebooku mi již několik let „přistávají“ různé, ale navzájem si podobné články o tom, že děti jsou dnes zlé, neposlušné, nemají respekt a ničeho si neváží. Může za to údajně příliš tolerantní výchova. Dětem se vše dovolí, a takto to vypadá. Je třeba přitvrdit. Než to všechno alibisticky hodíme na děti, doporučoval bych se zamyslet nad tím, jaký na té situaci máme podíl my dospělí. Nakonec je to vždy o dospělých, ti mají v ruce výchovu.

Polovina manželství se dnes rozchází a velká část rozchodů je konfliktních. Často i vzdělaní lidé, kteří v práci nebo s kamarády vypadají kultivovaně, se doma proměňují v nevyzpytatelné bytosti ve vleku vlastních emocí, které vedou zaťaté spory o děti nebo děti vystavují letitým hádkám, vzájemnému pohrdání a mstám.

Více zde.

Jan Čápek: Co chybí našemu školství z pohledu učitele

Naše dnešní školství řeší spoustu problémů, kterými je zahlcen celý internet, ulice, kluby matek, obchody, hospody a já nevím, co ještě. Problém se známkováním, používáním mobilních telefonů, nedostatkem učitelů, inkluzí, nevychovanými dětmi, nadanými dětmi, dyslexiemi a já nevím, čím ještě.

Učím dvacet let a nemám patent na nic. Neustále pochybuji a zároveň si dokazuji, že to, co dělám, je správné. Za ta léta se ve mně vytvořila jistá paradigmata, se kterými nic neudělám a ani udělat nechci. Zákony, které se ve mně zvnitřnily, opírá se o ně celý můj učitelský svět. Jednou z těchto myšlenek je, že jsem tady pro děti. Děti jsou na prvním místě. Děti jsou to jediné, co ve škole stojí za řeč.

Více zde.

Školní počítačová revoluce? Stát změní výuku informatiky. Je na čase, říká Růžičková

Cílem je, aby děti více porozuměly tomu, jak počítače pracují, a aby uměly informaticky myslet, není dobré být ve vleku technologií, míní Daniela Růžičková z Národního ústavu pro vzdělávání. Základy programování a algoritmizace by se měly na školách začít učit za necelé dva roky, pilotní projekt už běží. Práce s textovým editorem do nové informatiky úplně nepatří, děti ale o výuku uživatelských dovedností nepřijdou, tvrdí Růžičková. Do výuky by se měli zapojit i učitelé dalších předmětů, náklady na obměnu techniky prý budou v řádu miliard.

Více zde.

Finále ocenění Eduína 2018 ukazuje širokou paletu inovací v českém vzdělávání

Porota vybrala devět projektů nominovaných na cenu Eduína 2018, které v oblasti vzdělávání nejlépe odpovídají na výzvy současné společnosti. Finalisté se nyní připravují na živé prezentace, na základě kterých nezávislá porota vybere tři oceněné. Cenu veřejnosti získají tři projekty, které se nejlépe umístí v on-line hlasování, jež probíhá do 24. 3. 2019 na adrese www.eduina.cz. Pomozte vytvářet pestrý souhrn inovací v českém vzdělávání.

Petr Daniš, ředitel vzdělávacího centra TEREZA a člen poroty z titulu zástupce loňského vítěze řekl: „Překvapilo mě, jaký přínos pro nás loňské ocenění Eduínou mělo. Povzbudilo nás, že naše práce má smysl, náš projekt byl více vidět a navázali jsme nová partnerství. Letošní finalisté mají skvělé projekty, a tak se těším, jak je představí na slavnostním večeru.“

Více zde.

Další příspěvky