Aktuality ze vzdělávání

Škola se musí změnit. Jak? Na tom se odborníci v Česku neshodnou

Změny ve školství se prosazují ztuha. Rodiče a často i učitelé jsou konzervativní a novinkám se brání. Teď ale situace dozrála k tomu, že se všichni shodují na nezbytnosti obratu. Způsob vyučování, kdy učitel stojí za katedrou a diktuje dětem do sešitů fakta, neodpovídá výzvám 21. století. Chystají se nové rámcové vzdělávací programy i profil absolventa. Vedle toho vzniká ambiciózní vzdělávací Strategie 2030.

„Těžko říct, co bude za pět či deset let, chybí jistota v měnícím se světě. Z toho se pak rodí nedůvěra rodičů ke školám, škol ke zřizovatelům, učitelů k ředitelům. Proto musíme definovat, co od vzdělávacího systému očekáváme, a snažit se, aby se s tím ztotožnilo co nejvíc aktérů,“ uvedl ministr školství Robert Plaga (ANO) na reprezentativní konferenci ke Strategii vzdělávací politiky 2030.

Více zde.

Můžete nahlédnout na konferenci k představení přípravy Strategie vzdělávací politiky 2030+

Kompletní shrnutí konference Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ včetně cílů, klíčových otázek, panelistů, prezentací a videozáznamu. V části Revize rámcových vzdělávacích programů (RVP) byly představeny cíle a celkového pojetí revize klíčových kurikulárních dokumentů vzdělávacího systému ČR. Vystoupili Jaroslav Faltýn (MŠMT) a Jaroslav Fidrmuc (Národní ústav pro vzdělávání). Po každé části následovala moderovaná diskuse a shrnutí. Účastnící také dostali možnost vyjádřit písemně své názory k hlavním otázkám panelů.

Více zde.

Učitel o výuce tělocviku: Děti jsou dnes jiné, ale ne horší. Sport je musí bavit

Lenost. Ale čí: dětí, nebo zkostnatělých tělocvikářů? Glosa z minulého Sportovního deníku měla nebývalý ohlas. Ozval se i trenér baseballu Richard Kania, od roku 1989 aprobovaný kantor tělocviku. Učí na pražském gymnáziu Postupická a říká: „Školy se nemění, kdežto děti a všechno okolo ano. Měli bychom přidat.“

Škola, tedy i tělocvik, přece má připravovat pro život a ne pro výsledky. Trénuji i výkonnostní sport a jistě vím, že pokud se někdo snaží zlepšovat, tak ho to i baví. Výsledek je vedlejší produkt.

Více zde.

Škola mě nudila a štvala, známka je jen číslo, zpětnou vazbu vám nedá, říká Štěpánová

Známka není něco, co by pomáhalo dítěti ve vzdělávací zkušenosti, tvrdí analytička projektu Učitel naživo Lenka Štěpánová. Problém školství je podle ní v tom, že se nepodporují lidé, kteří v něm pracují. DVTV rozhovor natáčela v rámci vzdělávací konference Nakopněte svoji školu v Litomyšli.

Více zde.

Další příspěvky