Aktuality ze vzdělávání

Zbytečná válka mezi rodiči a učiteli. Inspektoři řeší tisíce stížností

Oba tábory učitelů a rodičů chtějí totéž – spokojené a vzdělané děti v lavicích. Často se ale cesty ke stejnému cíli rozcházejí. Podle České školní inspekce (ČŠI) sice v loňském roce stížností ze stran rodičů ubylo, ale dlouhodobě je jich počet stále vysoký. Výjimkou nejsou ani opakovaná udání nebo trestní oznámení.

„Nesnažím se jim dokazovat, že když jsem učitelka, mám vždycky pravdu. Nechám je mluvit, urovnat si myšlenky, zopakuji a shrnu jejich názor, pak na něj vhodně, to znamená ne direktivně, odpovím a navrhnu řešení,“ říká zástupkyně ředitele Základní školy Vybíralova na pražském Černém Mostě Iveta Řezníčková.

Více zde.

Tomáš Chrobák: Pojďme se dohodnout, co do kvalitní výuky nepatří

Rozporuplné pocity z nedávno absolvovaných akcí mě po roce přiměly sepsat jednu, věřím smysluplnou výzvu. PRVNÍ krůček, od kterého se můžeme odrazit. Pokud se na něm dokážeme shodnout.

Žák, kterého učitel „tasí“, jde často před tabuli s něčím, v čem si úplně jistý není, a s vědomím, že ho hodnotí spolužáci, učitel, a jeho prostřednictvím i jeho rodiče. Často se očekává odpověď do 5 vteřin, což je například pro introverta zcela neřešitelná situace. Klasické zkoušení u tabule pouze hledá, co žák neumí, nikoli, co vlastně umí.

Více zde.

Školáků s poruchou chování přibývá, učitelé ani rodiče si s nimi nevědí rady

Za posledních deset let se se v Česku zdesetinásobil počet dětí trpících například poruchou koncentrace nebo ADHD. Školní poradny tyto zdravotní handicapy, které mohou mít značný vliv na studijní výkony dítěte, řadí mezi vývojové poruchy chování. S takovými žáky si mnohdy nevědí rady učitelé ani rodiče.

„Když má učitel ve třídě dítě, které se dokáže soustředit jen na deset minut, a neupraví pro to podmínky, nesmí být překvapen tím, že zbytek hodiny bude dělat ve třídě melu,“ uvádí dětský psycholog Václav Mertin. Posudek z poradny by podle něj v ideálním případě měl být základem pro rozvoj lepší spolupráce mezi školou a rodinou. „Ne vždy si bohužel učitelé a rodiče uvědomují, že jsou na jedné lodi,“ poznamenává Mertin.

Více zde.

Robert Čapek: Soft skills

V další ukázce z publikace Líný učitel. Jak učit dobře a efektivně vysvětluje Robert Čapek pojem „soft skills” a jeho důležitost v budoucím profesním životě dětí.

Představme si učitele, který promítá na interaktivní tabuli odrážky, které si žáci přepisují do sešitu. Vykládá jim látku, již se pak žáci musí doma naučit, protože se objeví v testu. Nyní se zamysleme, co je vlastně učitel naučil. Jsou tam obsaženy nějaké soft skills? A které by měly být ve školní práci zastoupeny?

Více zde.

Další příspěvky