Aktuality ze vzdělávání

Silvie Pýchová: Centrem učitelova rozvoje musí být žák (rozhovor s Hanou Košťálovou)

Hana Košťálová od roku 2009 pracuje pro projekt Pomáháme školám k úspěchu. Na svou předešlou práci národní koordinátorky a lektorky programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení (RWCT) navázala i v projektu PŠÚ tím, že od roku 2011 vede čtenářský program projektu. Původně vyučovala češtinu a pedagogiku.

Všichni učitelé něco dobře umějí a základ budování sebedůvěry spočívá v tom, že si pojmenovávají, co vše dělají dobře. Důležité je, že díky konzultantovi vidí, že to oceňuje i někdo další, někdo, kdo má sám velmi bohaté praktické zkušenosti. Teprve v další fázi pomáhá pedagogický konzultant s tím, jak rozvíjet učitelovu praxi tak, aby vyučoval všechny děti – ty, které se učí snadno, i ty, co mají při učení obtíže.

Více zde.

Děti se neučí poznat lež, ale kytky. Nedivme se, že naletí fake news

Řešíme brannou výchovu, ale děti nepoznají dezinformaci. Jako uživatelé Facebooku se společně uzavíráme do bubliny. Proč na sociálních sítích nehledáme pravdu, ale chceme se jen utvrdit ve svých názorech? A jak se bavit s někým, kdo odmítá přijímat fakta? O problematice fake news a dezinformací jsme mluvili se spoluzakladatelem serveru Manipulatori.cz Petrem Nutilem.

Sociální síť je nástrojem, který je z obrovské části obsahově tvořen lidmi jako my. Nicméně i sociální sítě si v poslední době začínají uvědomovat svou zodpovědnost a snaží se proti těmto trendům postavit. Mark Zuckerberg pochopil, že má svou roli a omluvil se.

Více zde.

Bohuslav Hora: Narážím na konzervativní rodiče

Publikujeme rozhovor Jitky Polanské s Bohuslavem Horou o tom, jak zapojit do výuky informační technologie a proč využívat Wikipedii. Bohuslav Hora byl jedním ze tří oceněných učitelů v rámci pilotního ročníku Global Teacher Prize CR. Text vyšel 27.3. v příloze Akademie Lidových novin.

Já vidím základ svých kompetencí v zájmu o to, co zajímá žáky. Kolem toho pak výuku připravuji. Děti nejsou nepopsaný papír. Učitel musí umět improvizovat. Hodina se vám neustále proměňuje pod rukama. Je třeba umět rychle reagovat. Aha, tohle vás zajímá, tak to pojďme prozkoumat. Já o tom sice nic moc nevím, ale můžeme si to společně zjistit, zdroje jsou kolem nás. Vím o téhle knize, přinesu ji a jedeme. Učitel je jakýsi garant obsahu a výběru zdrojů. Diriguje orchestr podle not, které ještě nejsou napsané.

Více zde.

Markéta Vokurková: Učit badatelství lze i na prvním stupni

Chodí s dětmi často ven, bádá s nimi a rodiče jsou spokojeni. Dokonce se díky ní do badatelství na škole zapojuje čím dál více kolegů. Energická učitelka Markéta Vokurková ze ZŠ Kunratice je letos nominována na ocenění v soutěži Global Teacher Prize Czech Republic. Jak se k badatelsky orientovanému vyučování (BOV) dostala a jak ho prožívá, se ptala Hanka Svobodová z programu GLOBE.

Zjistila jsem, že je baví dělat různé pokusy, vyrábět si pomůcky, tvořit tabulky a prezentace. Bavilo nás provádět různá pozorování na našem hřbitově odpadků nebo měření na pixelu v nedalekém Kunratickém lese. Umíme změřit korunový zápoj, výšku stromu, stáří stromu. V loňském roce jsme se zapojili do projektu Tajný život města. Získali jsme čtyři tablety, a to nám otevřelo další možnosti. Využíváme zajímavé aplikace. Například díky Pl@ntnet zkoumáme rostliny v okolí školy. Představte si, že v okolí školy jsme zjistili 120 keřů s jedovatými bobulemi.

Více zde.

Další příspěvky