Aktuality ze vzdělávání

Inkluze učí děti vnímat jinakost, navzájem se obohacují, míní expertka

Inkluzivní vzdělávání děti učí spolupracovat s ostatními, navzájem se obohacují, myslí si předsedkyně České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání Klára Laurenčíková. V jedné třídě se spolu díky inkluzi učí děti zdravotně postižené, nadané, děti cizinců i většinové společnosti. „Všechny děti se společně vzdělávají svým tempem a způsobem,“ vysvětlovala v Rozstřelu Laurenčíková.

Letos v září uplynuly čtyři roky od zavedení inkluze na českých školách. Finanční podpora pro školy a učitele přibyla právě s legislativou z roku 2016, pořád je ale podle Laurenčíkové třeba přidat. Odliv dětí ze základních škol na víceletá gymnázia nebo na výběrové školy není podle expertky důsledek přímo inkluze, ale odráží více problémů dnešního vzdělávání.

Více zde.

Bohuslav Hora: Technologie ano, ale smysluplně. A také možnost volby

Digitální technologie významně ovlivňují celou společnost a logicky by měly mít vliv také na podobu moderního vzdělávání. K jejich implementaci do výuky je však nutné přistupovat odpovědně a s respektem k jedinečnosti výukového procesu.

Více zde.

Trpělivosti je potřeba víc než kdykoli předtím, říká o novém školním roce nestor dětské psychologie Jaroslav Šturma

„Začátek letošního školního roku je naprosto bezprecedentní. Před prázdninami dostatečně nefungovaly školy ani školky, režim, do kterého se teď vracíme, bude pro děti velmi náročný,“ říká psycholog a psychoterapeut Jaroslav Šturma, který se jako pravá ruka legendárního profesora Zdeňka Matějčka věnuje dětské klinické psychologii od roku 1970.

Důležitá je podle Šturmy spolupráce rodičů s učiteli. „I když se někdy naše názory na věc rozcházejí, děti musejí rozumět tomu, že doma něco děláme takhle, přitom ve škole se pravidla trochu můžou lišit. Stejně jako po učitelích chceme, aby naše dítě znali a respektovali prostředí, ze kterého přichází, má to platit i naopak. Vzpomeňme si ostatně, jak jsme na pedagogy a jejich poslání vzpomínali během domácí výuky v karanténě.“

Více zde.

Červnová škola s patnácti dětmi byl naplněný učitelský sen, říká třídní třiceti prvňáčků. Ve třídě byl klid a učení jim šlo lépe než kdy dřív

Bylo to strašně zajímavé období, říká o koronavirových časech učitelka Petra Šubrtová z pražské sídlištní školy Petřiny-sever. Hodně se toho odkrylo. Třeba to, jak odlišná je práce, když ve třídě nesedí třicet prvňáčků, ale jen polovina z nich. „Červnová škola, to byl naplněný učitelský sen. Na každého jsem měla čas, děti byly méně unavené, líp se soustředily. A ty zázraky, které se děly s chováním: neklidné děti se hodily do pohody, všem nám bylo líp,“ popisuje. A přemýšlí, jak si něco z toho uchovat i v dalším školním roce.

Chodíme na jeden den v týdnu ven, tak jsem si říkala, že bych mohla s půlkou dětí zůstat ve třídě a s půlkou půjdou paní asistentky ven. Jenže to není průchozí legislativně. Asistentky oficiálně nesmí dělat učitelskou práci, zodpovědnost za děti mám já. Takže přesto, že mám neuvěřitelně schopný tým, který by to zvládl levou zadní, nemůžu využít jeho potenciál.

Více zde.

Další příspěvky