Pozor! Jste na staveništi. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se

Aktuality ze vzdělávání

Novoroční anketa mezi učiteli: Jaký rok 2020 prožily vaše děti z hlediska vzdělávání?

Rok 2020 přinesl revoluci ve vzdělávání. Učitelé se museli v krátké době stát odborníky na digitální technologie, rodiče zase na pedagogiku. Děti si uvědomily, že nadávat na školu je luxus, který si mohou dovolit jen do doby, než se pro ně na dlouhé týdny zavře. Zeptali jsme se finalistů soutěže o nejlepší učitele Global Teacher Prize, jak přelomový rok vnímali oni sami z pohledu učitele, ale také rodiče.

Jiří Homola, učitel němčiny a francouzštiny na ZŠ Kladno, finalista GTP 2018: Mám tři děti, dvě z nich školou povinné – dcera chodí do sedmé třídy, syn do čtvrté. Na jaře byly chvíli zmatené, ale myslím, že se přizpůsobily poměrně rychle, jejich adaptační schopnost je mnohem větší než u dospělých. A vlastně se toho docela dost naučily: samostatně pracovat, rozvrhnout si čas, osvojit si jistou osobní disciplínu. Také poznaly své učitele i z jiné stránky, což jistě není na škodu. A hlavně zakusily dosud nepoznaný pocit – stesk po škole.

Více zde.

Jitka Polanská: Můj recept? Mám rád děti a nebojím se sám být dítětem, říká Václav Fiala

Připomeňme si rozhovor Jitky Polanské s Václavem Fialou, letošním vítězem učitelské ceny Global Teacher Prize CZ. Václav Fiala je učitelem druhého stupně Základní školy Brigádníků v Praze a čerstvým vítězem letošního ročníku českého kola prestižního učitelského ocenění Global Teacher Prize. Ve svých předmětech, chemii a biologii, učí děti objevovat, ale také číst a psát. Rozhovor vyšel ve zkrácené verzi 16. června v Akademii LN.

Taky už jsem slyšel takové to „jsi mladý, to teprve uvidíš časem, brzy vychladneš, poznáš, jaké ty děti doopravdy jsou…“ To mě vždy fascinuje. Protože já si myslím, že jsem své žáky poznal doopravdy. A že jsou skvělí. Samozřejmě, ne všichni jsou nadšení z bádání, mají možná jiné záliby. Ale většině se to líbí a podle zpětné vazby vím, že oceňují, že hodiny probíhají v uvolněné atmosféře a že jsou nějak smysluplné. Navíc mám velmi podporující vedení a řekl bych, že postupně se nám daří školu přetvářet ve „školu snů“, jak říká paní ředitelka.

Více zde.

Ředitelé: Výuka on-line je teď podobná jako na podzim, sílí únava

Výuka na dálku, ke které se dnes po vánočních prázdninách kvůli zhoršení epidemie covidu-19 vrátili všichni žáci běžných škol kromě prvňáků a druháků, se nyní nebude moc lišit od distančního vzdělávání na podzim. Většina prvňáků a druháků se do lavic vrátila. Školy zároveň čekají na informace o tom, jak by mělo vypadat pololetní vysvědčení. Vyplývá to z odpovědí ředitelů škol, které oslovila ČTK. Podle předsedy Asociace ředitelů základních škol Michala Černého strach rodičů z nákazy covidem-19 spíše slábne, i když epidemie naopak sílí.

Některé školy na dálkovou výuku upravily rozvrh. Někde se pro výuku on-line rozdělily třídy do menších skupin, jinde se zase schází všichni najednou, ale méně často. Naopak třeba ZŠ a MŠ na náměstí Svobody v Praze 6 učí podle standardního rozvrhu, zkrátila však délku vyučovací hodiny na 30 minut.

Více zde.

Silvie Lauder: Vzdělávání po covidu. Učitelé by neměli zabouchnout dveře před rodiči

S expertem na vzdělávání Andym Hargreavesem o lekcích z pandemie, inkluzi i pojmu wellbeing.

Ve většině zemí se lidé rychle zorientovali, i když s tou či onou činnosti neměli žádné zkušenosti. Učitelé, kteří vůbec poprvé učili on-line a pokoušeli se vůbec poprvé navázat vztah se svými žáky a studenty v digitálním prostředí. Učitelé, kteří se obávali, jak udrží kontakt s žáky, kteří neměli přístup k on-line vyučování. Co v takových situacích dělali? Sdíleli zkušenosti, navzájem si pomáhali, inspirovali se. Během pandemie vidíme mnohem víc spolupráce mezi učiteli.

Více zde.

Další příspěvky