Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se

Aktuality ze vzdělávání

Jak pohnout školstvím? Poslechněte si, co považuje za podstatné Michael Fullan

Přečtěte si shrnutí přednášky Michaela Fullana, která zazněla na nedávné konferenci Úspěch pro každého žáky. Vedle toho si můžete pustit i záznam celého jeho vystoupení.

Co je nezbytné, aby mohlo dojít ke smysluplné změně? Základní podmínkou, kterou si ověřil v praxi v řadě zemí, je podle Micheala Fullana znát odpověď na dvě základní otázky, a to co a také jak. Vědět co, to pro něj znamená sdílet ve vzdělávací komunitě hluboké porozumění o tom, jak probíhá učení. „A k tomu nedospějete tak, že napíšete strategii, pronesete projev nebo uspořádáte školení,“ říká ve svém příspěvku Michael Fullan.

Více zde.

Ať škola naučí děti pracovat s informacemi či kriticky myslet, chtějí rodiče

Přehršel zpráv, ve kterých by se měly děti vyznat. Poznat své slabé a silné stránky nebo umět obhájit svůj názor. To jsou jedny z hlavních věcí, které má základní škola podle rodičů žáky naučit. Vyplývá to z výzkumu organizace PAQ Research. Po roce distanční výuky ale rodiče častěji označovali potřebu naučit žáky se soustředěně učit a systematicky poznávat nové věci.

Učitelé by podle výsledků výzkumu také měli v žácích budit touhu se vzdělávat a spolupracovat. Méně důležitá je pro rodiče odbornost nebo komunikace. „Zajímavé je, že rodiče dětí z výběrových tříd sice požadují modernizaci výuky a výuku nových kompetencí, ale pořád jsou zaměřeni na výkon. Jsou tedy progresivní z hlediska obsahu učiva, ale ne způsobu výuky,“ popisuje výsledky výzkum.

Více zde.

Žáci v pandemii zažívají nápor na duši. V kunratické škole jim pomáhají ranní dýchánky

Koronavirová pandemie a s ní související opatření, která omezují běžný chod společnosti, s sebou přinesly také pořádný nápor na psychiku a duševní pohodu žáků. Jejich život se obrátil vzhůru nohama, zmizely jistoty a ubylo pozitivních zážitků. V základní škole v pražských Kunraticích ale našli způsob, jak situaci dětem ulehčit. Pořádají zde online ranní dýchánky, které optimisticky nastartují den ještě předtím, než se žáci pustí do učení.

Vedení školy si zakládá na liberálním prostředí, v němž mezi vyučujícími a dětmi vládnou partnerské vztahy – nejpevnější jsou pak mezi třídními učiteli a jejich žáky. Ti za svými třídními nechodí na konzultace, jen když potřebují dovysvětlit látku některého z předmětů, ale také potřebují-li se svěřit s osobními problémy. Přátelské vztahy udržují také učitelé navzájem. „Sdílíme mezi sebou nápady a jsme hodně spolu. Prostě nám je spolu dobře,“ říká k tomu Olga Králová, zástupkyně ředitele základní školy v Kunraticích a mentorka programu Učitel naživo.

Více zde.

Mladý učitel vymyslel online tělocvik, jeho lekce si oblíbili i tříletí

Dvaadvacetiletý tělocvikář ze základní školy v Polepech na Litoměřicku Ondřej Pospíšil vymyslel projekt, jímž se rozhodl zvednout děti z gauče. Na Facebooku založil skupinu Mladí Supersportovci s cílem bojovat proti dětské obezitě. Dvakrát týdně nabízí online lekce cvičení, aby děti udržel v pohybu.

Každá lekce trvá vždy zhruba 45 minut, stejně jako vyučovací hodina tělesné výchovy. Začínám s dynamickou rozcvičkou, následuje kloubní pohyblivost a jde se cvičit. Vždy provádíme dvakrát šest dvojcviků. Děti si velice oblíbily styl, který se nazývá animal-flow.

Více zde.

Další příspěvky