Aktuality ze vzdělávání ke dni 20. 12.

Děti se především budou muset ve školách učit, jak zvládat změny, říká Ondřej Šteffl

„Co budou děti potřebovat konkrétně, nevíme. Jestli to bude to, kdy a co byla Zlatá bula sicilská, co jsou láčkovci, lišejníky, nebo budou muset umět Ohmův zákon. Co ale víme, že svět, který na ně čeká, bude stále složitější. Zavedení televize trvalo 25 let, zavedení internetu trvalo deset let, zavedení mobilních telefonů trvalo tři roky. Svět se zrychluje a změny půjdou stále rychleji. Tedy děti se především musí naučit zvládat změnu,“ říká zakladatel společnosti Scio Ondřej Šteffl, host Osobnosti Plus.

„Lidé mají představu, že děti se nechtějí učit. Přitom jsou to stroje na učení. Evoluce nás vyvinula velmi zvláštním způsobem. Jsme druh s nejdelším dětstvím a mládím. Slon je dospělý v devíti letech. A to je mnohem větší. Příroda by zcela jistě dokázala udělat člověka dospělého během tří let. Ale vytvořila prostor na to, abychom se učili. A to děti chtějí, jen se často chtějí dozvídat a objevovat něco jiného, než jim dospělí a škola předkládají.

Více zde.

Mluvme o vzdělávání i mimo naše bubliny, zaznělo na konferenci Perpetuum

Jaké vzdělávání chceme pro naše děti? Co je v našem školství špatně? A co s tím můžeme my všichni, ať už jsme učitelé, rodiče nebo podnikatelé, dělat? To jsou jedny z prvních otázek, kterými byla zahájena letošní konference. A reakce na ně byly různé.

Z diskuse vyplynulo, že se změnami našeho vzdělávacího systému bychom neměli příliš váhat. Je totiž možné, že své poměrně uspokojující postavení ztratíme. „Co je třeba říci, je fakt, že ačkoliv z výzkumů vyplývá, že naše děti do škol nechodí rádi, stále do školy chodí. Úroveň drop out, tedy předčasného opouštění vzdělávacího procesu, máme jednu z nejmenších v Evropě,“ tvrdila Lenka Štěpánová, předsedkyně České středoškolské unie.

Více zde.

Petra Dočkalová: Motivace nebo smysl?

Sleduji dění ve vzdělávání a mám nyní novou zkušenost z rodičovské schůzky, která mne inspirovala k napsání tohoto článku. Cílem článku je, zamyslet se nad různými přístupy, možnostmi, příčinami a důsledky. Klást si otázky ohledně motivace a smyslu a to nejen v učení.

Pokud tedy nebudete pracovat, budete psát za trest úkol. Pokud budete běhat po chodbě, budete psát, že po chodbě běhat nemáte. Pokud budete vyrušovat, tak budete za trest mít úkol navíc. U některých to dočasně zabralo, někteří zvolili to, že mne vůbec nevnímali. Opět se chovali velmi jinak se mnou a beze mne, pokud byli sami. Je pravda, že pokud jsem nebyla s nimi, tak spolu vycházeli celkem v pořádku, ale pokud jsem vešla – žalovali jeden na druhého.

Více zde.

Rodiče a učitelé by si neměli jen notovat, že děti nic nedělají, říká Michal Kaderka

Ke zlepšení kvality výuky je nutné rozvíjet sdílenou kulturu mezi učiteli, aby se dostali k aktuálním vzdělávacím materiálům. Stejně tak by měly být všechny vzdělávací materiály podpořené z veřejných zdrojů přístupné on-line a zdarma. Co je autonomní učící prostředí a proč škola ztrácí vzdělávací monopol, uvedl v rozhovoru učitel mediální výchovy na pražském Gymnáziu Na Zatlance a spoluzakladatel Aliance pro otevřené vzdělávání Michal Kaderka.

V České republice bohužel panuje, co se týče učitelské komunity, vnímání pedagogického nebo didaktického „know how“ trochu jako vašeho intelektuálního vlastnictví, o které byste se neměla dělit. Tak jako platíte například právníkovi, když vám něco poradí, tak je to vnímáno i v učitelské majoritě. Ale to se musí změnit, protože vzdělávání je úplně jiná kategorie, vzdělání je hodnota.

Více zde.

Další příspěvky