Aktuality ze vzdělávání ke dni 4. 10.

Předává dětem hodnoty, všimne si, když jsou smutné. Navštívili jsme hodinu nejlepší české učitelky

Jana Kopecká učí v jedné škole už třicet let, místo vyhoření ale letos získala cenu jako nejlepší učitelka v nultém ročníku soutěže Global Teacher Prize, kterou pořádá organizace EDUin. Porota ocenila hlavně její výjimečný vztah k dětem a zaměření na to, co budou žáci v životě skutečně potřebovat. Mezi dětmi působí přirozeně, vnímá změnu nálady či problém u každého žáka, přestože má ve třídě téměř třicet rozdílných osobností.

Kopecká se podílí na řadě projektů – pracuje jako lektorka kritického myšlení, vede dílny čtení, praxe studentů. Nebojí se učit v páru, organizuje řadu akcí s rodiči. Školila také ostatní učitele v Hejného matematice, odlišném způsobu výuky počtů, který její žáci milují. “Přišel s tím pan ředitel. Abych se do toho dostala, strávila jsem nad tím několik prázdnin. I když jsme ze začátku brblali, zpětně jsem hrozně ráda, že se u nás jako na jedné z prvních škol nová výuka matematiky vyzkoušela,” hodnotí Kopecká.

Více zde.

Někteří rodiče si stěžují pořád a na všechno, říkají učitelé

V posledních letech je patrná změna ve vztahu učitelů a rodičů. Učitelé si často stěžují na neustálé požadavky a někdy až agresivitu ze strany rodičů, kteří dětem vše prominou. Rodiče učitelům naopak vyčítají zastaralý a neindividuální přístup k dětem. Mohou najít společnou řeč?

„Jak zareagovat adekvátně na situaci, kdy vám matka zatelefonuje, že omlouvá dítě z vyučování, protože ho nemůže vzbudit? To vyžaduje nejen pevnou tělesnou, ale i duševní konstrukci, “ říká Pavel Bednář, ředitel říčanské základní školy, který ještě jako řadový pedagog vyhrál anketu o nejoblíbenějšího učitele České republiky a získal titul Zlatý Ámos.

Více zde.

Dětem chybí kvalitní čas, proto se mění trendy ve vzdělávání, říká Johana Passerin

Vznik lesních školek odráží v posledních několika letech všeobecnější trend návratu k přírodě. V Česku se jejich pojetí zážitkové pedagogiky ve volné přírodě zcela mimořádně daří, zažívají doslova boom, který se od tohoto školního roku podařilo ukotvit i legislativně, zejména zásluhou činnosti jejich asociace.

„Celý životní postoj generace rodičů, jejíž děti přicházejí nyní do školek a škol, vyžaduje změnu oproti jejich rodičům. A odráží se to i potřebě inovací a alternativ ve vzdělávání, a to nejen lesních školek. Trendem je mít pestré vzdělávání a lesní školky jsou jedna z mnoha možností,“ říká zakladatelka lesního klubu Hvězdy v lese a členka rady Asociace lesních mateřských škol Johana Passerin.

Více zde.

Čerpání prostředků ze šablon ESF – primární prevence rizikového chování

Informace k možnosti čerpání prostředků prostřednictvím šablon ESF na vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti primární prevence rizikového chování. Podrobnější informace budou zveřejňovány průběžně.

Více zde.

Další příspěvky