?
?
Nový newsletter Metodického portálu RVP.CZčíslo 2, únor 2019 |
||||||
Zapište si do kalendáře termíny online setkání od 20:00 |
||||||
|
||||||
Téma měsíce: Gramotnosti |
||||||
|
||||||
Modul Články |
Modul DUM |
Z ostatních modulů |
||||
Výukové aktivity pro rozvoj čtenářské, matematické a digitální gramotnosti na 1. stupni ZŠ II. Seriál článků přináší učitelům další ukázky výukových aktivit, pomocí kterých lze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost na 1. stupni základní školy. Lze je však s drobnými úpravami využít i pro žáky vyšších ročníků. Mobily v rukou dětí z pohledu rodičů Zpráva o tom, jak svůj postoj k využití mobilů vlastními dětmi na základě studia dostupných výzkumů pozměnil jeden anglický rodič – shodou okolností novinář zabývající se médii. Může pomoci úprava typografie žákovi s dyslexií na cestě ke čtenářské gramotnosti? Dyslexie je postižení, které při prvním pohledu na člověka není vidět, a které ho provází celým životem. To mnohdy znesnadňuje porozumění okolí tomu, že kolega v zaměstnání nebo žák nenaplňuje očekávání svého okolí. Je důležité vědět, proč to tak je, a že s tím i my učitelé můžeme pracovat. Rozvíjení matematické gramotnosti u předškolních dětí a u žáků na 1. stupni ZŠ – čtvrtá minikonference odborného panelu matematické gramotnosti Článek přináší ohlédnutí za příspěvky čtvrté minikonference odborného panelu pro matematickou gramotnost projektu PPUČ. Setkání se zúčastnili členové odborného panelu pro matematickou gramotnost, učitelé (pilotních) mateřských a základních škol, školní a regionální koordinátoři zapojení do projektu. Rozvíjíme čtenářské dovednosti Článek vznikl jako reflexe konference NÚV ke čtenářské dovednosti – jaro 2018. Gramotnosti.pro život – jak na gramotnosti ve školách Desítky učitelů a vzdělavatelů se 30. května 2018 setkalo na konferenci Gramotnosti.pro život na pražské Pedagogické fakultě. Jejím cílem bylo diskutovat a sdílet dobrou praxi aktivního zapojování gramotnosti do výuky. Deník divoké přírody Námět do výuky rozvíjející digitální gramotnost žáků ve výuce přírodopisu. Aktivita navazuje na předchozí výuku venku, při které žáci poznávají běžné živočichy v přírodě v okolí školy. |
Pracovní listy k výuce čtenářské a matematické gramotnosti Materiál obsahuje tři pracovní listy s řešením. Pracovní listy podporují čtenářskou a matematickou gramotnost žáků druhého stupně. Cílem žáků je přesně a správně číst, vyhledat informace v tabulce, zorientovat se v ní. Jízdní řády autobusů Prezentace a pracovní list slouží k tomu, aby se žáci naučili orientovat v tištěném jízdním řádu autobusů. Jsou vhodné jak pro žáky ZŠ speciální, tak je lze využít i v ZŠ praktické a v praktické škole jednoleté nebo dvouleté. Není pštros jako pštros I. Pracovní list k celodenní projektové výuce pro 5. třídu na téma Pštros. Žáci si v něm zopakují učivo z českého jazyka a matematiky. Procvičí si čtení s porozuměním a učivo vlastivědy. Obsahuje námět na hodinu Vv. Pampeliškování – postup pracovní činnosti Pracovní list je součástí projektu Pampeliškování, který je zaměřen na podporu čtenářství, podporu čtenářské gramotnosti, čtení s porozuměním s využitím moderních metod a ICT technologií a na práci s informacemi. Žáci se stanou v průběhu školního roku spoluautory projektu. Doyle, A. C.: Pes baskervillský Pracovní list pro rozvoj čtenářské gramotnosti na 2. stupni ZŠ. Žáci pracují s ukázkou z knihy Pes baskervillský a poté s přiloženým pracovním listem. Materiál je součástí projektu Efektivní zvyšování čtenářské gramotnosti realizovaného za podpory MŠMT. Vlaky Rozvoj matematické gramotnosti a řešení nestandardních aplikačních problémů, práce s daty v tabulce. Lze použít v 1. i 2. období. Dědečkova učebnice aneb praktická matematika před sto lety (Počty úrokové) Příklady z učebnice počtů z roku 1903 jsou ukázkou praktického uplatnění matematiky v praxi. Zároveň příklady v ní uvedené přibližují život a realitu v c. a k. mocnářství. Spolu s prezentací se předpokládá použití pracovního listu, případně je možno využít jen jednotlivé úlohy.
|
Blogy:
Audio Video: |
||||
Novinky z projektu PPUČ: Gramotnost v kontextu českého školství znamená schopnost uplatňovat ve škole získané vědomosti při řešení nejrůznějších reálných úkolů a životních situací. Na webu Gramotnosti.pro život můžete najít inspiraci k výuce propojující výuku s každodenním životem dětí. Máte inspirativní materiály na podporu gramotností dětí? Budeme rádi, když se s námi o ně budete chtít podělit. Nebojte, zadarmo to nebude. Staňte se autory na rozvoj gramotností zaměřených výukových materiálů na Metodickém portálu RVP.CZ. Více informací ZDE.
|
||||||
|
Newsletter Metodického portálu vydává NÚV
Weilova 1271/6, 102 00, Praha 10
www.nuv.cz, www.rvp.cz ISSN: 1802-4785
|
vedoucí resortního úkolu
Mgr. Ivo Krobot
ivo.krobot@nuv.cz
+420 274 022 614
|