Metodický portál RVP.CZ garantuje v modulech Materiály do výuky a Články obsahovou a didaktickou správnost publikovaných příspěvků, které procházejí odborným recenzním řízením a jazykovou korekturou. Výsledkem hodnocení je počet hvězdiček, který bude uveden u příspěvku – 5 výjimečné, 4 velmi dobré, 3 dobré, 2 průměrné, 1 použitelné. Recenzovány nejsou příspěvky, u kterých je zajištěna garance obsahu: příspěvky odborníků z NPI ČR, projektové či jiné ověřené výstupy.
Hodnocení v modulu Články
KVALITATIVNÍ UKAZATELE
Originalita díla
- článek je nestandardní, novátorský
- článek je nápaditý, využívá moderní metody a podporuje využití moderních technologií, aktivně zapojuje žáky, obsahuje netypické způsoby hodnocení apod.
Kvalita a náročnost zpracování
- článek je velmi kvalitně technicky zpracován
- článek je čtivě a dobře napsán
- článek obsahuje pracně zpracované grafy, tabulky a jiné materiály
- článek obsahuje náročně zpracované ukázky (netradiční propojení, zahraniční literatura aj.)
Obtížnost zpracovaného okruhu
- článek obsahuje složitá a aktuální témata
FORMÁLNÍ UKAZATELE
Metadatový popis
- anotace, klíčová slova
- článek obsahuje všechny uvedené části RVP
Autorská práva
- autorská práva jsou ošetřena
- citace jsou uvedeny dle platných norem
Didaktická vhodnost článku
- obsahuje vhodné formy a metody práce – formy i metody jsou v souladu s obsahem
- obsahuje netradiční (inovativní, aktivizační) metody práce
- popisuje a vhodně vysvětluje použité metody, nebo jejich specifické použití
- obsahuje vhodné aktivity vzhledem k věku dítěte/žáka
- popisuje vhodnou strukturu hodiny (např. dodržení pravidla EUR / Evokace – Uvědomění – Reflexe)
- popisuje vhodné použití přiměřených a dostupných pomůcek (finanční a jiná dostupnost)
- dodržuje pravidla oborových didaktik a další didaktická pravidla (vyváženost, načasování aj.)
- obsahuje kvalitní autorovu reflexi vyzkoušení hodiny (projektu, aktivity apod.) v praxi
Obsahová (faktická) správnost
- obsah odpovídá zvolené tematice
- neobsahuje faktické chyby
- obsahuje vyvážené pohledy a výklady sporných míst tématu
- obsah je adekvátní věku dítěte/žáka
- kvantita koresponduje s kvalitou článku
- je srozumitelný cílové skupině
- je přínosný pro pedagogickou praxi
- není v rozporu s aktuálním poznáním daného oboru
- není v rozporu s deklarovanými, obecně platnými normami
Soulad s RVP
- článek má potenciál skutečně naplňovat uvedené složky klíčových kompetencí (KK)
- článek naplňuje uvedené očekávané výstupy
- článek se týká uvedených tematických okruhů průřezových témat (PT)
- článek má potenciál skutečně rozvíjet uvedené mezipředmětové vztahy (MV)
Forma článku
- v článku jsou dodržována typografická pravidla
- článek je napsán čtivě a srozumitelně
- text je strukturovaný a přehledný
- obrázky a přílohy v článku jsou přehledně a vhodně použité
- obrázky a přílohy v článku mají jasné a srozumitelné popisky
Hodnocení v modulu Materiály do výuky
KVALITATIVNÍ UKAZATELE
Originalita/nápaditost učebního materiálu
- materiál není šablonovitý
- nekopíruje již uveřejněné materiály
Úroveň grafického zpracování
- pokud se jedná např. o grafomotorické cvičení, objekty materiálu jsou znázorněny ve vhodné velikosti a ve vhodné kvalitě a rozlišení
Zapojení žáků (interaktivita)
- řešení problémů
- tvořivost
- samostatnost
- myšlení a učení
- zdůvodňování a hodnocení
- komunikace a spolupráce
FORMÁLNÍ UKAZATELE
Formáty
- u textových formátů přijímáme pouze editovatelné varianty (z důvodu nutnosti korektury či jiných zásahů)
Nejčastější formáty
- textový dokument: DOC, DOCX, ODT, RTF
- tabulka: ODS, XLS, XLSX
- prezentace: ODP, PPT, PPTX
- vektorová grafika: SVG
- zvuk: MP3
- video: MPEG, AVI
- obrázky: JPG, PDF (pokud neobsahují text vyžadující korekturu)
Soubory primárně ve formátu PDF nepřijímáme. O výjimkách rozhoduje koordinátor modulu a recenzent je o nich informován e-mailem.
Formáty souborů JPG přijímáme, jedná-li se o obrazový materiál, a ve výjimečných případech, pokud obsahují minimální množství textu bez chyb. Přijímáme editovatelné varianty.
Autorská práva
- autor příspěvku musí respektovat autorský zákon, proto je nutné důsledně dodržovat pravidla uvádění zdroje u neautorských textů, obrázků, kreseb, grafiky či fotografií. U obrazového materiálu doporučujeme využít otevřené galerie
Obsahová správnost
- soulad s RVP
- faktická správnost
Propojení s očekávaným výstupem
- materiál skutečně naplňuje uvedený očekávaný výstup
Didaktická vhodnost
- vhodné a odpovídající uvedené údaje (zařazení, typ vzdělávání, věk, …)
Typografická úprava (vzhled)
- materiály by měly být zpracovány v rámci základních typografických pravidel
- nejčastější problémy – podtržené písmo, dvojité mezery, odsazování textu, chybné styly aj.
- u písma v prezentaci doporučujeme velikost 28–32, aby byl při projekci text dobře čitelný
- jazykovou a „technickou“ čistotu kontroluje následně korektor
Citace (uvedení zdrojů a podkladů)
- u jiných než autorských objektů (texty, fotky, obrázky, ilustrace, …) musí být uvedeny přesné bibliografické údaje
Metadatový popis
- anotace, klíčová slova atd.
- zařazení materiálu podle RVP