|
Nový newsletter Metodického portálu RVP.CZčíslo 10, říjen/2015 |
|||||
Zapište si do kalendáře termíny online setkání |
||||||
|
||||||
Téma měsíce: Živí tvorové kolem nás |
||||||
V říjnu slavíme dva významné dny, které souvisí se zvířaty kolem nás: 4. 10. Mezinárodní den zvířat a 2. 10. Světový den hospodářských zvířat. Uvažujete v návaznosti na některý z těchto dnů o projektu souvisejícím s přírodovědným tématem? Inspirujte se sdílenými náměty do hodin nebo využijte již připravené DUM. Pomoci vám může náš výběr...Těšte se na zcela novou titulní stranu Metodického portálu RVP.CZ s možností úprav pro registrované uživatele. Již brzy! |
||||||
Modul Články |
Modul DUM |
Z dalších modulů |
||||
Zvířecí rodina, autor: Bc. Radmila Michlíčková Příspěvek v sekci předškolního vzdělávání nabízí hry, činnosti a aktivity, které u dětí podporují získávání základních poznatků o lesních zvířatech, o zvířecí rodině. Domácí zvířata, autor: Mgr. Hana Hedbávná Daný příklad dobré praxe ukazuje, jak lze zpracovat problematiku domácích zvířat v hodinách ekologického přírodopisu s žáky 7. ročníku základní školy. V průběhu dvou vyučovacích hodin si žáci osvojí poznatky související s domestikací zvířat a poznají hlavní zástupce domácích zvířat chovaných v ČR. Záhadný paleontologický objev, autor: Jakub Holec Výuková aktivita žáky seznamuje s hlavním smyslem a cíli vědecké práce. Žáci pracují jako tým paleontologů, jejichž cílem je z dostupných informací vytvořit rekonstrukci záhadného tvora. Žáci při práci tvoří vědecké hypotézy, které si v průběhu aktivity ověřují a případně upravují na základě rozšiřujících se znalostí dané problematiky. Jak učit kroužkovce zábavnou formou, autor: Dana Sládková Příspěvek je námětem na praktické cvičení z biologie živočichů. V článku je popsáno, jaké znalosti a dovednosti si žáci mohou osvojit během pozorování žížaly obecné a jak efektivně tuto vyučovací hodinu připravit. Virtuální hospitace – Biologie: Měkkýši, autor: RNDr. Jana Dobroruková Při hodině na téma Měkkýši (morfologické znaky a prostředí plžů, mlžů a hlavonožců) pracují žáci ve třech skupinách. Každá studuje z učebnice a vypisuje do připravené tabulky vnější stavbu těla jedné ze tříd měkkýšů (plži, mlži, hlavonožci). V závěru žáci zopakují pod vedením učitele zjištěné znaky na diapozitivech. | Jak jsme se vylíhli, autor: Mgr. Petra Cemerková Golová V prezentaci vypráví kuřecí sourozenci Kuliferda a Kuliočka o tom, jak přišli na svět, čím se živí, proč je lidé chovají apod. Žáci tak budou poznávat život kura domácího. Součástí materiálu jsou i pracovní listy a procvičování pro interaktivní tabuli v programu Activ Inspire. Lupo – domácí zvířata, autor: Mgr. Vendula Budínová Formou interaktivní hry si děti procvičí znalosti domácích zvířat a získají nové informace. Hrou děti provází papoušek Lupo. Hra v programu PowerPoint. Mláďata – píseň s hudebním podkladem, autor: Mgr. Miroslav Pěnička Píseň o mláďatech domácích i jiných zvířat. K dispozici je notový záznam pro třídu, zpěvník pro třídu (text s akordy), notový záznam písně upravené pro sbor s ukázkou nahrávky písně se školním pěveckým sborem ve formátu mp3 a samostatný nástrojový podklad – playback (karaoke) ve formátu mp3. V materiálech je také nabídnut sborový vícehlas. Text písně je možné využít jako motivaci k dalším aktivitám – výtvarná výchova, český jazyk atd. Animals in Pictures, autor: Mgr. Otmar Němec Zajímavý a zábavný prostředek k procvičení názvů některých zvířat v anglickém jazyce s pomocí barevných obrázků. Položky z pravého sloupce (anglické názvy zvířat) přiřazujete k obrázkům v levém sloupci přímo ve svém internetovém prohlížeči. Wir spielen mit Tieren, autor: Mgr. Věra Luxová Pracovní list obsahuje osmisměrku, křížovku, přesmyčky a skrývačky, ve kterých si žáci zopakují slovní zásobu k tématu zvířata. | Online setkání: Živá zvířata ve výuce na základních, praktických a speciálních školách, lektor: Ing. Lenka Skoupá Cílem webináře bylo seznámit pedagogy s možnostmi využití živých zvířat ve výuce, vysvětlit právní rámec dané probletiky, shrnout a přiblížit vhodné metodiky k úspěšnému zařazení živých zvířat do výuky ve třídě. Použijte z nabídky modulu Wiki pro přípravu výukových materiálů naše databáze fotografií či obrázků, které jsou dostupné pod otevřenou licencí Creative Commons. Procházejte v modulu Odkazy zajímavé odkazy na weby a portály s otevřenými výukovými zdroji k výuce o přírodě. | ||||
PEPOUŠovo vlnobití |
||||||
Již pět let se schází otevřená komunita učitelů různých stupňů vzdělávání, aby se její členové podělili o své zkušenosti, představy a domněnky z oblasti vzdělávání. Šestou sezónu by rádi opět mezi sebou uvítali nové aktivní diskutující, a proto se rozhodli změnit formu i frekvenci online diskuzí a přesunout podstatnou část diskuze na Metodický portál RVP.CZ. Každý měsíc budeme přidávat aktuální diskuzní téma. Zhruba po měsíci tato tematická diskuze vyvrcholí online debatním večerem na sociální síti Google+. Aktuální téma: Práce třídního učitele (nejen) s novou třídou. Plánované téma pro říjen: Osobní vzdělávací prostředí učitelů/studentů a otevřené vzdělávání (blogy apod.) – připravujeme! Vysvětlivky: PEPOUŠ = PEdagog POstižený Učitelským Šílenstvím Vlnobití = svobodná bouře názorů, informací, odkazů, otázek a zkušeností ke zvolenému tématu | ||||||
|
Newsletter Metodického portálu vydává NÚV v Praze
Weilova 1271/6, 102 00, Praha 10
www.nuv.cz, www.rvp.cz
ISSN: 1802-4785
|
Newsletter RÚ – 10/2015

Národní pedagogický institut České republiky