|
Nový newsletter Metodického portálu RVP.CZčíslo 3, březen/2015 |
|||||
Zapište si do kalendáře termíny online setkání |
||||||
|
||||||
TÉMA MĚSÍCE: ICT gramotnost a otevřené zdroje |
||||||
Měsíc březen může učitelům používajícím moderní technologie ve výuce mírně zvedat hladinu adrenalinu v krvi. Příčinou mohou být mezinárodní akce Digital Learning Day (13. března) a Týden otevřeného vzdělávání (9.–13. března) nebo blížící se uzávěrka přihlášek na konferenci Počítač ve škole (koná ve dnech 31. března – 2. dubna 2015). Zklidnění může přinést náš výběr z toho nejzajímavějšího, co k tématu ICT gramotnosti nabízí Metodický portál RVP.CZ. |
||||||
Modul Články |
Modul DUM |
Modul Diskuze |
||||
Šest činností, při kterých učiteli pomůže tablet autor: Michal Černý Speciální aplikace určené pro tablety nabízejí možnosti, které lze pro řadu úkonů specificky využívat. Je přitom třeba zdůraznit, že k překonání digitální propasti, která postupně vzniká mezi žáky a učiteli, je nutné, aby se moderní technologie staly běžnou součástí „všedního života“ učitele. 3+1 sady volně dostupných výukových aplikací pro malé děti autor: Vlastimil Ott Najít kvalitní software pro rozvoj dovedností dětí mladšího věku může být otázka peněz. V tomto článku vás seznámíme s volně dostupnými programy, které jsou vydávány s některou z open-source licencí (typicky např. GNU GPL), což mimo jiné znamená, že jsou zdarma. Programy nabízejí vzdělávací aktivity určené nejmenším dětem a rozvíjejí u nich paměť, jemnou motoriku, úsudek, rychlost a další dovednosti. ESF projekty a rozvoj ICT dovedností žáků autor: Daniela Růžičková Článek na příkladu výukové aktivity ukazuje možné postupy rozvoje ICT dovedností žáků, konkrétně při vyhledávání informací. Vyzkoušejte MOOC na vlastní kůži autor: Mgr. Petr Němec Článek popisuje, jak může probíhat vzdělávání prostřednictvím MOOC na konkrétním příkladu kurzu z University of Michigan. Tématem kurzu bylo: Internet History, Technology and Security. | OpenOffice.org 3.1: První seznámení autor: Michal Černý Prezentace je vhodná k prvnímu seznámení žáků se základní funkcionalitou kancelářského balíku OpenOffice.org 3.1. Kromě popisu základních vlastností a jednotlivých aplikací jsou k dispozici cvičení a náměty k diskusi. Důraz je kladen také na základní seznámení s programem a jeho vzájemnou provázaností. Převod textu do morseovky a zpět autor: RNDr. Michaela Ševečková Automatický převod textu do Morseovy abecedy a zpět. Dále odstranění diakritiky z textu. Vhodný námět do hodin informačních technologií. Tvorba papírového modelu budovy autor: Milan Taláček Příprava vystřihovánky: od fotografie po papírový model. Komplexnější aplikace počítačové grafiky (digitální fotografie, vektorová kresba, 3D model). Úvod do počítačových sítí autor: Mgr. Petr Němec První ze trojice dokumentů pojednávajících o počítačových sítích, který se zabývá základními pojmy, dělením sítí podle velikosti. Pixlr – histogram autor: Mgr. Jaroslav Zavadil Práce s online grafickým editorem Pixlr. Je popsána práce s úrovněmi a histogramem – jeho výklad, úpravy, použití. Prezentace je doplněna krátkými videoukázkami. | |||||
Týden otevřeného vzdělávání na Metodickém portálu |
||||||
„Jedině otevřené vzdělávání umožňuje zvyšovat podíl neformálního vlastního poznávání v aktivitách žáků, což je nakonec ve skutečnosti možná tím vůbec nejdůležitějším cílem současného školství, neboť vede k personalizaci a zvyšuje úroveň celoživotního učení. Jedině otevřená kooperace učitelů vede k snadnějšímu šíření pokrokových myšlenek i postupů a podporuje vznik takové kolektivní inteligence, která má synergický efekt (mocnější účinek než pouhý součet sil),“ říká Ing. Bořivoj Brdička, Ph. D., který se volně šiřitelnými informacemi zabývá přes dvacet let a novinky z dění v oboru učitelům spolu se studenty předává posledních pět let v rámci Metodického portálu RVP.CZ v roli Spomocníka.
Připravované webináře:9. 3. Otevřené vzdělávání v ČR, lektor: Bořivoj Brdička a GEG ČR 10. 3. Utváření matematických představ v předškolním vzdělávání, lektorka: Hana Lišková 12. 3. Klasifikace řečových vad u předškoláků, lektorka: Eva Kolesová |
||||||
|
Newsletter Metodického portálu vydává NÚV v Praze
Weilova 1271/6, 102 00, Praha 10
www.nuv.cz, www.rvp.cz
ISSN: 1802-4785
|
Newsletter RÚ - 3/2015

Národní pedagogický institut České republiky