|
Nový newsletter Metodického portálu RVP.CZčíslo 6, červen/2018 |
|||||
Zapište si do kalendáře termín online setkání od 20:00 |
||||||
|
||||||
Téma měsíce: Společné vzdělávání |
||||||
Modul Články |
Modul DUM |
Z ostatních modulů |
||||
Jiný? Divný? Originální? Normální? To, co je „normální“, a to, co je „jiné“, vnímáme z určitých důvodů každý jinak. Žáci se postupně zamýšlí nad připravenými výroky a přesouvají se v místnosti na základě toho, jak vnímají popisovanou situaci. Žáci vysvětlují, jak a proč dané věci vnímají, a tak zjišťují názory a postoje svoje i svých spolužáků. Záměrem cvičení je lépe si uvědomovat, na základě čeho posuzuji něco jako „normální“, a něco jako „divné“, a promýšlet, jak to mají ostatní lidé i jak jim můžu lépe porozumět (i jak můžeme naše vlastní vnímání světa komunikovat s ostatními). Hodnocení žáků-cizinců Hodnocení žáka je ve škole velmi důležité, jelikož jím může být motivován, odměňován, posouván dále, ale také demotivován. Řada odkazů a jednotlivých článků níže nabízí příklady úloh z různých oblastí vzdělávání a k nim připravené ukázkové hodnocení, včetně žákovských řešení. Chuť přiblížit se a pochopit se je zásadní ZŠ Angelovovu v Praze navštěvují žáci-cizinci především z Vietnamu a bývalých republik Sovětského svazu. O žáky-cizince pečuje tým odborníků. Škola nabízí výuky češtiny jako druhého jazyka, adaptační kurzy a systematicky buduje multikulturní prostředí. Nejdůležitější je však ochota jednotlivých učitelů se k žákům-cizincům přiblížit a pochopit je. 7 kroků k tabletové učebně Článek obsahuje přehled kroků potřebných při procesu modernizace a rozšíření digitální infrastruktury ve škole o digitální dotyková zařízení. Je určen především pro ředitele a zřizovatele škol. Článek vznikl jako příspěvek k jednomu z témat sady odborné a metodické podpory rozvoje infrastruktury digitálního prostředí škol. Zásady pohybové gramotnosti na příkladu kolektivního sportu kin-ballu Článek popisuje zásady pohybové gramotnosti na pravidlech kolektivního sportu kin-ballu. Podle autora pohybová gramotnost v tělesné výchově také vyhovuje současným požadavkům UNESCO na podporu inkluze ve všech typech vzdělávání. |
Významné události 20. století Jednoduše shrnuté události 20. století pro žáky ZŠ speciální i ZŠ praktické, hodí se i pro studenty středních praktických škol. Čtení slov s podporou obrázků – B, V Čtení celých slov pomocí obrázku, určování počáteční slabiky, psaní hůlkovým písmem, párování: slovo–obrázek, slabika–obrázek, pexeso: slovo–obrázek. My Family – Má rodina Prezentace a čtyři pracovní listy pro výuku anglického jazyka zaměřené na slovní zásobu v oblasti My Family – Má rodina. Primárně jsou určeny žákům 2. stupně speciálních škol s lehkým mentálním postižením, ale jako základní informační materiály je lze využít i pro jiné skupiny žáků. Poprázdninový trénink čtení s porozuměním Pracovní listy slouží k procvičení čtení s porozuměním. Žáci budou dle písemných pokynů a pokynů učitele tvořivě pracovat s textem. Materiál obsahuje tři úrovně obtížnosti pro žáky s rozdílnými možnostmi a předpoklady ve vzdělávání. Preventivní prohlídky Pracovní list žákům ZŠ speciální nebo střední praktické školy připomene, ke komu a jak často by měli chodit na preventivní prohlídky. Budou vyhledávat ve slovníku, naučí se orientovat v ordinačních dobách, zkusí se objednat telefonicky na prohlídku. Přiložená prezentace slouží k prvotnímu seznámení s prohlídkami nebo ji můžeme pouštět průběžně během vyplňování pracovních listů. Zároveň obsahuje i ordinační doby uvedené v prac. listu – pro lepší orientaci žáků. Součástí prac. listů je i metodický návod včetně možného domácího úkolu. Pracovní list zabere více než 1 vyučovací hodinu, můžeme jednotlivé úkoly plnit i v dalších předmětech (M, ČJ…). Hrajeme si se slovy Pracovní list je určen žákům 4. ročníku k procvičování učiva o slově, významu slov. Hravou formou plní žáci úkoly, které prověří jejich znalosti o slově, schopnost čtení s porozuměním, orientaci v textu. |
Modul Diskuze:
Projekt PPUČ – Prostor pro společenství praxe: Setkáváme se s učiteli Společenství praxe je skupina zainteresovaných lidí zabývajících se společnými tématy, obvykle vázanými na obor lidské činnosti. Projekt vnímá zapojení učitelů do společenství praxe jako jednu z příležitostí pro jejich efektivní profesní rozvoj Podívejte se na podrobnosti a přihlaste se zde.
Odkaz na společné vzdělávání
Prostřednictvím banneru Společné vzdělávání přímo z titulky Metodického portálu RVP.CZ je nyní možné dostat se k novému rozcestníku, který zprostředkuje uživateli cestu k informacím o vzdělávání žáků s potřebou podpůrných opatření. Nový rozcestník uživatele nasměruje k materiálům, které se věnují žákům s jednotlivými druhy znevýhodnění, žákům nadaným či žákům s odlišným mateřským jazykem, nebo přímo k výběru nejaktuálnějších příspěvků na toto téma.
Modul Obrázky a citace DOMBROWSKI, Quinn. flickr.com: |
||||
|
Newsletter Metodického portálu vydává NÚV
Weilova 1271/6, 102 00, Praha 10
www.nuv.cz, www.rvp.cz ISSN: 1802-4785
|
vedoucí resortního úkolu
Mgr. Ivo Krobot
ivo.krobot@nuv.cz
+420 274 022 614
|