?
Nový newsletter Metodického portálu RVP.CZčíslo 3, březen/2018 |
||||||
Zapište si do kalendáře termíny online setkání od 20:00 (není-li uvedeno jinak) |
||||||
|
||||||
Téma měsíce: Světový den poezie |
||||||
Modul Články |
Modul DUM |
Z ostatních modulů |
||||
Jak učit žáky (číst) poezii Článek představí prakticky ověřený přístup k učení práce s uměleckým textem. Zaměřuje se na budování dovedností poučené percepce, analýzy, srovnávání a hodnocení básní. Měl by také polemizovat s obvyklými postupy analytického přístupu k básnickému textu. Interpretace básnického textu Interpretovaným textem je báseň Emanuela Frynty Jelikož a Tudíž z knížky Písničky bez muziky, oblíbené u dětí i dospělých. Fryntovy texty jsou ideálním východiskem propojení výuky českého jazyka a literatury na základní škole. Dejme smysl nesmyslu Nonsensová poezie žáky téměř vždy zaujme, pohltí a dobře naladí, téma je vhodné jak pro žáky ZŠ, tak i SŠ. Texty a úkoly u mladších podpoří jejich přirozenou hravost, u těch starších odstraní určité bloky, umožní jim návrat k dětské otevřenosti. Materiály lze s úspěchem využít i při neočekávané hodině. Písně na slova italských renesančních básnířek – nedokončený cyklus Námět zaměřený na zpěvní interpretaci i vlastní písňovou tvorbu, jehož kreativní část je motivována neúplností zde zahrnuté hudební předlohy. Přiloženy jsou zde básně pěti italských renesančních básnířek v českém překladu Jana Vladislava. Jak překládat báseň Ch. Morgensterna „Die Trichter“ do češtiny Slavná báseň ještě slavnějšího německého básníka Ch. Morgensterna lákala a stále láká k novým a novým překladům. Porovnání českých variant této básně může prozradit i českým žákům nemálo nejen z básnické kuchyně, ale i z možností mateřštiny. A třeba bude i inspirovat k vlastním pokusům. Malování písmeny aneb Kaligramy Slovo a obraz, jejich prolínání a vzájemné ovlivňování, mocný inspirační zdroj moderní poezie. Inspirujte žáky třeba G. Apollinairem, poetismem a kolážemi. Vytvořte básně – obrazy, které mohou ozdobit zdi vaší školy. |
Různé podoby poezie Žáci se seznamují s možnostmi básnického vyjádření, učí se porozumět poezii a vytvářejí si vlastní vztah k poezii. Sestavují vlastní básnické texty a procvičují si znalost základních pojmů literární teorie. Bieblova Škála Pracovní list pro práci s textem Bieblovy básně Škála. Úkoly ve formě nedokončených vět pomáhají žákům v tom, aby věnovali pozornost různým aspektům textu: slovní zásobě, struktuře textu, opakování motivů a odlišnosti moderní poezie od tradiční. Rýmy Materiál je určen žákům 1., 2. a 3. ročníku základní školy. Po vytištění, zalaminování a vystřižení vznikne 28 karet. Žáci pomocí kolíčku či „mazací“ fixy určují, které ze tří slov se rýmuje s hlavním slovem (pro lepší porozumění všechna slova doplněna obrázkem). Na zadní straně je pak pro kontrolu vyznačeno puntíkem správné řešení. Vítězslav Nezval Po zasvěceném úvodu Rudolfa Matyse uslyšíme v této ukázce autorskou recitaci Vítězslava Nezvala, který přednese básně Na břehu řeky Svratky a Sbohem a šáteček. Žáky a studenty je nutné upozornit na dobová specifika recitace, je také možné je vyzvat k polemice s basníkem vlastním přednesem. Šikovné básničky pro kluky a holčičky Materiál obsahuje jednoduché a veselé říkanky o běžných, ale ne vždy oblíbených dětských činnostech (česání vlásků, umývání ručiček, uklízení hraček, oblékání apod.). Básničky mohou napomoci proměnit tyto běžné aktivity z trápení v zábavný rituál. Většina návyků, které si má dítě v předškolním věku osvojit, nemusí být s „šikovnými“ básničkami nuda, ale prima zábava. Ukázka pochází z knihy „Šikovné básničky pro kluky a holčičky“ vydané nakladatelstvím Portál. |
Modul Diskuze: |
||||
Týden otevřeného vzdělávání
|
||||||
Jak na rozvoj podnikavosti ve škole lektoři: Ing. Kateřina Lichtenberková a Ing. Lukáš Hula Podnikatelské kompetence jsou dnes (nejen) v Evropě chápány jako jedny z nejdůležitějších pro život a s rozmachem Průmyslu 4.0 se tento směr bude ještě prohlubovat. Téma výchovy k podnikavosti nabývá v poslední době na vážnosti i v ČR, což se ukazuje např. v případě akčních plánů rozvoje vzdělávání krajů, obcí a škol, kam se dostala jako jedna z povinných oblastí. Pojďme si shrnout, co se pod touto oblastí skrývá, jaké projekty se jí aktuálně věnují a předat si zkušenosti, jak je možné s podnikavostí pracovat na základní či střední škole. |
||||||
Modul Obrázky a citace |
||||||
? Abhi. Wikimedia.org: Books HD (8314929977) [online]. 2017-04-02 |
||||||
|
Newsletter Metodického portálu vydává NÚV v Praze
Weilova 1271/6, 102 00, Praha 10
www.nuv.cz, www.rvp.cz ISSN: 1802-4785
|
vedoucí resortního úkolu
Mgr. Ivo Krobot
ivo.krobot@nuv.cz
+420 274 022 614
|